نمک صنعتی دورین نمک در بسته بندی جانبو بک

نمک صنعتی

نمک صنعتی


نمک صنعتی دورین نمک چیست؟

نمک صنعتی دورین نمک یکی از پر کاربرترین نمک های کشور است کشور ما ایران جزو ۱۰ کشور برتر در صنعت تولید نمک صنعتی است که بیشترین سهم تولید نمک نیز در شهرهای سمنان، قم و شیراز قرار دارند. نمک صنعتی دورین نمک یکی از پر کاربرد های منابعی است که در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. نمک کاربردهای گسترده ای دارد، صنعت نمک به مرور زمان رقابتی تر شد. این امر تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را به طور یکسان تشویق می کند تا رقابتی ترین کاربرد نمک صنعتی را تعیین کنند.

کاربرد های نمک صنعتی دورین نمک چیست؟

نمک صنعتی همانطور که از نامش مشخص است در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد که به صورت تصفیه نشده است. از جمله این صنایع می‌توان به دباغی، چرم سازی، تصفیه آب، تولید مواد شوینده و ده‌ها صنعت دیگر اشاره کرد.

در صنعت نفت از نمک برای افزایش تراکم گل و خاک استفاده می شود که باعث ایجاد دکل حفاری ایمن تر و کارآمدتر می شود. اگرچه نمک زیادی در حفاری های ساحلی مورد استفاده قرار نمی گیرد، برای تسهیل حفاری در زمین مقدار زیادی نمک لازم است. شرکت های داروسازی همچنین در فرآیند ساخت کپسول و همچنین تولید محلول های نمکی که کاربردهای ثانویه گسترده ای دارند، از نمک استفاده می کنند. محلولهای شور نه تنها برای محلول تماسی، بلکه کاربرد های دیگری نیز دارند.

انواع کاربرد های دیگر نمک صنعتی

 مصرف نمک توسط شرکتهای پزشکی و دارویی درصد زیادی از کل نمک صنعتی ملی را تشکیل می دهد.

البته، بیشتر نمک صنعتی جهان برای ریختن در جاده ها و ایجاد سطح رانندگی ایمن تراستفاده می شود و نه تنها برای مردم بلکه برای مصارف دولتی نیز استفاده می شود. شصت تا هشتاد درصد از نمک در جهان معدنی برای بهبود ایمنی در حمل و نقل عمومی در یک ظرفیت یا ظرفیت دیگر استفاده می شود، اما معمولاً برای کاهش نقطه انجماد برف و یخ استفاده می شود.

نمک اغلب در جاده ها قبل از هوای مه گرفته پخش می شود و به یک لایه سطحی از آب نمک امکان محافظت بیشتر در برابر یخ زدگی را می دهد.

نمک یک عنصر حیاتی  است که در بسیاری از فرایندهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. بیش از نیمی از کل محصولات شیمیایی در مرحله ای از تولید خود به نمک تکیه می کنند. نمک در ساخت شیشه، کاغذ، پلاستیک، لاستیک، منسوجات، رنگها، چرم، آرایشی و دارویی استفاده می شود.

نمک صنعتی
کاربرد نمک صنعتی

انواع نمک های صنعتی

نمک های صنعتی با توجه به کاربردهای معین آن ها در انواع گرید تولید و روانه بازار می شوند. کشور ایران جزء ۲۰ کشور برتر در استخراج سنگ نمک و تولید انواع نمک های صنعتی است. کارخانه بیوتی سالت گرمسار یکی از شرکت های مطرح در تولید انواع نمک های صنعتی می باشد. در این کمپانی نمک صنعتی با نام تجاری ” دورین نمک گرمسار” تولید و عرضه می شود. از جمله برخی از نمک های صنعتی به شرح زیر است.

نمک صنعتی
نمک صنعتی

نمک صدفی صنعتی

یکی از انواع نمک صنعتی، نمک صدفی بوده که در دو نوع مش ۱۲۰ و ۱۳۰ عرضه می شوند. نمک صدفی صنعتی به صورت پودر‌مانند بوده و از دانه های ریزی برخوردار می باشد. به دلیل این که این نوع نمک، درخشندگی و شفافیت بالایی دارد به نمک مرواریدی و نمک صدفی مشهور است.

نمک شکری صنعتی ۱۱۰

نمک شکری صنعتی ۱۱۰، به دلیل شباهت ظاهری که به دانه های شکر دارد به این اسم، نام گذاری شده است. این نوع نمک صنعتی، در دو نوع دانه درشت و دانه ریز تولید و در صنایع استفاده می شود. نمک شکری که به نمک حفاری نیز معروف است به دلیل کلوخ نشدن در صورت تجمع، از محبوبیت و فروش بالایی برخوردار می باشد.

نمک شیلاتی صنعتی

یکی دیگر از انواع مختلف نمک صنعتی، نمک شیلاتی است. این نوع نمک که با نام دیگر نمک نخودی نیز شناخته می شود از دانه های نسبتاً بزرگ تری برخوردار است. هر یک از دانه ها، دارای اندازه بین ۵ تا ۱۰ میلی متری هستند که تقریبا اندازه ای شبیه به دانه نخود دارند. بیشترین مصرف نمک شیلاتی همان طور که از نام آن مشخص است در صنایع شیلات و پرورش آبزیان است.

نمک پودری صنعتی

نمک نرم صنعتی به نمک پودری نیز معروف است. از لحاظ ظاهری این نوع نمک صنعتی، به صورت پودری بوده و شباهت زیادی به نمک طعام دارد. نمک نرم صنعتی، به دلیل دانه های بسیار ریزی که دارد، جذب رطوبت بالایی نیز دارا می باشد. کلوخه شدن از ویژگی بارز این نوع نمک است که در برف روبی و از بین بردن یخبندان های جاده ای بیشترین استفاده را دارد.

تفاوت نمک های صنعتی با نمک خوراکی

همان طور که اشاره شده است، نمک صنعتی از خلوص پایین برخوردار است. نمک طعام دارای خلوص بالای ۹۹ درصد بوده که مصرف خوراکی آن را بلامانع می کند. تفاوت اصلی نمک خوراکی با نمک های صنعتی تنها در این است که نمک خوراکی کاملا تصفیه شده و عاری از هر گونه ناخالصی مضر برای سلامتی انسان می باشد. همچنین نمک خوراکی به صورت یددار بوده که این مورد در نمک های صنعتی وجود ندارد. دقت داشته باشید، نمک صنعتی خوراکی وجود نداشته و هیچ کدام از نمک های صنعتی، مصرف خوراکی مستقیم برای انسان ندارند.

سخن پایانی

بدون شک نمک صنعتی با خاصیت شیمیایی منحصر به فرد خود، جزء پرکاربرد ‌ترین ماده با پایه معدنی است. در این مقاله سعی کرده ایم شما را با نمک صنعتی بیشتر آشنا کرده و به طور مفصل به انواع و کاربرد های آن اشاره کنیم. امیدواریم به اطلاعات جامع و مفیدی در این زمینه دست یافته باشید.

این مطلب چه اندازه برایتان مفید بوده است؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی: 0

منتظر اولین رای شما هستیم 👋

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *